Volgens de Gezondheidsraad zouden kinderen zich drie keer per week met bot- en spierversterkende activiteiten bezig moeten houden. Voor ouders is het soms lastig om het kind te motiveren voor sport. Gamen is leuker en makkelijker, waarom zou je dan in beweging komen? Lees hoe je het kind motiveert om toch te sporten.

Ouders hebben een belangrijke rol

Er zijn maar weinig kinderen die spontaan aangeven dat ze op sport willen. Meestal is dit idee van ouders afkomstig. Soms ziet het kind dat klasgenootjes of vriendjes op sport zitten. Maar dan nog blijft het lastig om zichzelf bij een sportclub aan te melden.

Als ouder is het belangrijk om interesse in sport bij het kind te herkennen. Maar ook om je zoon of dochter te motiveren om op sport te gaan. Hoe je dat doet? Hieronder enkele tips.

Geef het kind zelfvertrouwen

Sommige kinderen voelen zich onzeker. Hierdoor durven ze niet op sport, want stel dat ze falen of dat er een ongelukje gebeurt? Bij onzekere kinderen is het belangrijk om aan hun zelfvertrouwen te werken. Geef het kind het gevoel dat hij niet slecht in sport of bewegen is. Maak zeker geen vergelijking met andere kinderen, jouw kind is uniek en het hoeft zich niet met anderen te meten.

Verder is het handig wanneer je zelf positief in het leven staat, dit breng je op zoon of dochter over. Als laatste is het belangrijk dat het kind een gevoel van vrijheid heeft. Probeer dus zeker niet een sport af te dwingen maar stuur het zachtjes in de juiste richting.

Verbondenheid met leeftijdsgenootjes

Het kind motiveren voor sport doe je ook door te laten zien dat het vrij normaal is om te sporten. Wanneer je kind ziet dat leeftijdsgenootjes hetzelfde doen, is de keuze makkelijker gemaakt. Toon daarom belangstelling voor sportende kinderen, maar zorg er wel voor dat je dit heel subtiel doet. Je kind moet niet het gevoel krijgen dat het minder is omdat het niet sport.

Soms helpt het om een sportend vriendje of klasgenootje uit te nodigen. Laat hem of haar over de sport vertellen. Grote kans dat je eigen kind enthousiast wordt.

Geef geen kritiek

Heeft je kind de eerste stap gezet en gaat het ook sport? Vooral in het begin kunnen er dingen verkeerd gaan. Je kind vangt een bal niet goed, struikelt, doet niet actief mee of is voor bepaalde situaties bang. Geef hier geen kritiek op. Door kritiek te geven verminder je de motivatie, waardoor je kind straks niet meer wil sporten. Bedenk dat ook sport een kwestie van vallen en opstaan is.

Houd het laagdrempelig

Veel kinderen weten nog niet zo goed welke sport ze leuk vinden. Wanneer je het kind op voetbal doet dan heb je al snel te hoge verwachtingen. Bijvoorbeeld dat het de wedstrijd wint. Of dat je kind, dat op zwemles gaat, zo snel mogelijk het zwemdiploma haalt.

Het is belangrijk om het laagdrempelig te houden. Zolang het kind beweegt moet je als ouder al tevreden zijn. Multisport is laagdrempelig, kinderen bewegen op een speelse manier en leren de basisvaardigheden voor het latere sportleven. Daarom is multisport ideaal om mee te beginnen. Je kind kan zich later altijd nog specialiseren, waarbij het uiteraard de vrije keuze heeft. Bij multisport moet niets, en dát is wat motiveert.